حمل و نقل دریایی

صفحه اصلی / نقل و انتقالات / حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی چیست؟

به جابه‌جایی کالا و افراد به‌وسیله انواع شناور مثل قایق و کشتی در مسیرهای دریا و اقیانوس حمل ونقل دریایی می‌گویند. این روش برای کاهش هزینه صادرات و واردات کالاهای حجیم یا با شرایط خاص و أنواع مایعات مانند LNG استفاده می‌شوند. در مواردی که انتقال محموله‌های حجیم به روش‌های زمینی و هوایی هزینه بالایی را به‌دنبال دارد و حتی وقتی انجام آن امکان‌پذیر نیست، بهترین راه‌حل برای جابجایی ایمن انواع محموله‌ها، روش دریایی به شمار می‌رود.
البته انتقال مواد از طریق حمل کانتینر دریایی به کشورهایی که به آب‌های آزاد دسترسی ندارند، کمی دشوار است که با راه‌حل‌هایی مثل استفاده از روش حمل‌ونقل ترکیبی راه‌حل جایگزین محسوب می‌شود. مجهز بودن کشتی‌های حمل‌ونقل به طراحی استاندارد و داشتن سرعت مناسب از عواملی است که حمل‌ونقل دریایی را به یکی از روش‌های متداول انتقال محموله تبدیل می‌کند.

مزیت های حمل و نقل دریایی

 حمل دریایی نسبت به بقیه روش ها ارزانتر بوده و به همین دلیل صاحبان کالا و شرکت های تجاری ترجیح می دهند کالای خود را از طریق مسیرهای آبی حمل کنند. می توان گفت بیش ترین حجم تجارت و حمل و نقل از طریق دریا و آب های آزاد انجام می شود.
مزیت دیگر آن حمل کالا با حجم بالا است. از طریق آب های آزاد محموله های نسبتا سنگین تا حدود 200 تا 500 هزار تن را به سهولت می توان با یک کشتی از بندری به بندر دیگر جابه جا کرد.
همچنبن حمل دریایی دارای ثبات و تشابه نسبی در کرایه های مربوطه می باشد. 

انواع روش های حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی کالا به روش حمل کراس استافینگ Cross Stuffing: منظور از روش حمل کراس استافینگ انتقال کالا از یک کشتی به کشتی دیگر و ادامه مسیر می باشد. از روش کراس استافینگ در شرایط تحریم و بنادر کوچک استفاده می شود. معمولا کشتی های بزرگ به بنادری که قابلیت پهلو گرفتن آن ها را ندارند وارد نمی شوند، کشتی در یک بندر نزدیک پهلو میگیرد و کالاهای مورد نظر به کشتی های کوچک تخلیه و آنها راهی بندر شده و کالاها را تخلیه می کنند. روش کراس استافینگ تنها در واردات کالا صورت نمی گیرد بلکه همین عمل بصورت عکس در صادرات هم صورت می پذیرد. نکته مهم این است که در روش کراس استافینگ حتما یکی از کشتی ها باید دارای جرثقیل جهت تخلیه کالا های مورد نظر باشند و گاها خطراتی هم در حین این جابجایی کالاها را تهدید می کند. اما کشورهایی مثل ایران که درگیر تحریم های شدید بین المللی می باشند بر اساس شرایط خاص از این روش بخصوص برای واردات کالای خود استفاده می کنند.
حمل و نقل دریایی کالا به روش حمل ترانسشیپ Transshipment: ترانسشیپ به معنای حمل و نقل کالا به یک بندر واسط می باشد. چنانچه بارگیری مستقیم کالا از بندر مبدا به بندر مقصد امکانپذیر نباشد از روش حمل دریایی ترانسشیپ استفاده می شود. مثلا کالای مورد نظر با کشتی وارد بندر جبل علی شده و سپس در آنجا بار کشتی یا هواپیما دیگر می گردد و روانه مقصد نهایی که ترکیه می باشد می شود.
حمل و نقل دریایی کالا به روش حمل چارترینگ Chartering: زمانی که حجم کالای مورد انتقال زیاد می باشد و یا محموله بسته بندی خاصی ندارد شرکت حمل از روش چارترینگ و یا اجاره کامل کشتی استفاده می کند.
حمل و نقل دریایی کالاهای فله BULK: کالاهایی که بصورت فله و بدون بسته بندی می باشند را از این طریق توسط کشتی های مخصوص حمل کالاهای فله انتقال میدهند.

قابلیت حمل بار بزرگ

کاهش ترافیک

کاهش آلودگی هوا

ارزان ترین روش حمل و نقل

انواع حمل و نقل دریایی

حمل دریایی با‌توجه ‌به وزن و حجم بار و در نظر گرفتن بسته بندی با دو روش LCL و FCL انجام می‌شود. هر یک از این اصطلاحات را در ادامه بررسی خواهیم کرد:
LCL: این اصطلاح برای زمانی به کار می‌رود که حجم بار از یک کانتینر (20 یا 40 فوت) کمتر باشد. سرویس LCL این امکان را به‌وجود می‌آورد تا چند محموله متعلق به چند صاحب کالا با یکدیگر به‌صورت اشتراکی درون کانتینر قرار بگیرد.
FCL: اصطلاح FCL زمانی به‌کار می‌رود که تاجر برای حمل بار خود به یک کانتینر کامل نیاز خواهد داشت. در این سرویس، کانتینر به‌صورت مستقیم از مبدا به مقصد ارسال می‌شود و دیگر نیازی به توقف در بنادر بین راهی به منظور Reload  یا جا به جایی کالا داخل کانتینر جدید نیست. به‌همین دلیل سرعت بالاتری نسبت به سرویس LCL دارد.
انتخاب بین دو روش حمل کانتینری FCL و LCL بستگی به مقدار وزن و حجم محموله دارد.

سوالات متداول

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن س1اختگ با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
سوالی دارید؟